Een (achter)naam als merk |
Veel bekende merken zijn vernoemd naar hun oprichters. Denk aan Philips, Fokker en Albert Heijn; allen persoonsnamen die zich hebben ontwikkeld tot sterke merken. Een achternaam als merk registreren? Houd dan rekening met een aantal zaken. |
Namen kunnen in het algemeen als merk worden geregistreerd, mits de naam onderscheidend vermogen heeft. Bij de beoordeling van het onderscheidend vermogen van een naam hoeft niet te worden meegewogen hoeveel personen de naam hebben, het aantal ondernemingen dat actief is in de sector, noch in hoeverre het gebruik van familienamen gebruikelijk is in de sector. |
» Lees meer |
|
|
|
|
|
|
|
Linke hyperlinks, the final! |
Is het plaatsen van een hyperlink die verwijst naar een auteursrechtelijk beschermd werk toegestaan? Het Hof van Justitie oordeelt als volgt: ja en nee. |
» Lees meer |
|
|
|
|
|
|
McConflict: de bescherming van familiemerken |
Een familiemerk, ook wel een seriemerk genoemd, is een groep merken van hetzelfde bedrijf, waarin hetzelfde element voorkomt. Wanneer een merk onderdeel is van een merkenfamilie kan de rest van de familie bij het beoordelen van merkinbreuk een belangrijke rol spelen. |
» Lees meer |
|
|
|
|
|
|
Het beschermen van beroemde merken in de EU |
Wist u dat niet-geregistreerde merken in de EU ook beschermd zijn? Voorwaarde: het moet een bekende merknaam zijn. Op deze vorm van bescherming wordt zelden een beroep gedaan. Daan Wijnnobel - merken- en modellengemachtigde bij NLO Shieldmark - analyseert de mogelijkheden om beroep te doen op deze vorm van merkbescherming en welke voordelen dit soms heeft. |
» Lees meer |
|
|
|
|
Merkbescherming bij NLO Shieldmark |
Merkbescherming vraagt speciale aandacht en aanpak. Onze merkenadviseurs zijn ervaren specialisten en u kunt bij hen terecht voor advies over wereldwijde bescherming van uw merken, het bespreken van uw merkenportefeuille of het uitstippelen van en vorm geven aan uw merkenstrategie. |
» Lees meer |
= |
|
|